Nočno sonce
{facebook http://za-misli.si/images/luka.jpg}
Nekaj paragrafov iz nastajajoče knjige Nočno sonce
Zlata sredina. – Kaj bi branil tistemu, ki se povzdigne na oblak, ali do atmosfere, z budnim očesom, ki opazuje vrvež, akcijo in reakcijo, vseprisotno prepletanje, nepretrgano povezanost dogajanja na Zemlji, in mu pogled iz absolutne perspektive dopušča vedeti, da je »vse« tako, kot je, tako kot mora biti. Spoznanje, da je zatikanje v relativnost stvari zgolj dolg in težko prehoden hodnik, je hvalevredno, a kaj je tisto, kar hrani človeka, ga prebuja in potiska naprej po lestvi samozavedanja, samospoznanja, kaj mu dviguje zavest in ali ni to njegov smoter, večno dejanje, cilj? Mar ne bi bil na tem mestu potreben mediator, sodnik, ki se za razsodbo poslužuje orodja »moč paradoksa«, s katerim usmerja kritično misel in s tem spodbuja razvoj, rast, razkrivanje, in s strogo ponižnostjo spodbuja živeti, med individualizmom in celoto?
Pisateljevanje. – Nekakšna pritajena izpopolnjenost se zgodi človeku,
ki začne zapisovati svoj navdih, impulz, ki rine iz telesa na površje;
iz srca, mogoče tudi nižje ali višje, ali ko ga potisne do glave, ki mu
veli, kar bo zapisal. Besede, ki se spremenijo v koščke nedokončane
sestavljanke in z vsakim koščkom, ki ga postavi na pravo mesto,
nahrani smisel v svojem duhu in telesu in s tem osmišlja zunanje podobe,
refleksije, razposajeno dogajanje na platnu življenja. Kot alkimija,
ki ga odmakne, premakne, postavi na pot raziskovanja izven
banalnega obupa, privzgojene samoumevnosti in umetnega hrupa,
ki mu odmika čarobnost, notranji smehljaj ali utekočinjenost duha,
budnega izkustva, ki se potika pod mejo pohojenosti. Tako oživlja
malik - arhetip, ki ga doseže le zapisana beseda.
Krivičnost do metafizike. – To, kar je tako nevzdržno begajoče, je
nesprejemanje in mnogokrat zasmehovano področje, ki se dotika
metafizičnih razprav, ali zgolj da rečem, razumevanje nedualnega,
njegovega spoznanja, ki se v krogu prostega govoričenja znajde v
košu abstraktnosti ali presežka od dejanskosti in dobi oznako
neoprijemljive eteričnosti, ki zgolj lebdi brez pristanka. Da še
mlademu filozofu, ki je tik pred tem, da spiše doktorat, ostane tak
»koncept« neulovljiva tujka ali kot ironičnost religije, ki je zanetila
ničkoliko spopadov in vojn, in ki naj bi v svoji prvotnosti in namenu
dosegala nerazdružljivost dveh konceptov, v dotičnem primeru
neločljivost med dualnim in nedualnim kot cilj, smoter, kako
nasloviti koncept metafizike in ga udejanjiti v vsakdanjosti,
ga vmešati v kri razbohotene družbe, ki se zatika ravno v
razumevanju, sprejemanju, spoznanju tega. Kaj bolj lahko služi
posamezniku kot to, da se spopade s svojo razdvojenostjo in utemelji
vzgibe lastne psihologije, ali da bi osmislil trpinčenje, težnje, v katere
se zateka? Ali pa ko misli, da se je znašel tam po golem naključju -
ustoliči se na mestu kot zabetoniran malik in s tem povzdiguje
svoj razkol, podlost, nezadovoljstvo in nesrečo in jo tako prenaša
kot nečista reka v ocean, ki ima tako in tako zadnjo besedo, dejanje,
nadzor.
Komik podtalnosti. – Kakšen adut drži v rokah komik višjega kova ali
tisti, ki iz svoje otroškosti pobere največ draguljev, ali razumno norčav
človek, ki s svojo radoživostjo v trenutku postane nihalo kontroverznosti
in se v danem momentu približa resnobnosti, o kateri govori brez najmanjše
resnosti - njegovo čutenje se giba v nevtralnosti, sprejemanju, razumevanju
in lahkotnosti. Takšen podtalnež ima dobre možnosti, da prestopi teater
dualnosti in si na obraz nariše nasmešek ponižnosti, ki ga potem, ko mu
zrastejo krila, ponese proti zenitu, kjer opazuje svet skozi percepcijo:
tam in zgoraj.
Evforični patos. – Neizmerna hvaležnost popade človeka, ko se približa
Vzhičenju ob transcendenci, ki udari kot strela 'z jasnega, v trenutku začasne
poravnave, kljub temu, da ima takšen trenutek protiutež, ki zapoveduje,
da mora za takšno stanje prebroditi gostoto in neusklajenost, raztrganost
svoje biti. Želi si polastiti trenutnost, želi jo uloviti, pa čeprav je neulovljiva -
je samo trenutno stanje duha, ki ga uči o njeni spremenljivosti.
Zaljubljenost kot stanje duha. – Ko se tako človek, ki je kot časovni popotnik,
sprehaja v mehkobi narave ali hladnosti betona - diha v skladnosti in je kot
otrok v telesu starejšega; oživelih čutov, spomina, ki občuti nostalgičnost.
Ko tako lebdi, rahlo nad tlemi, razprt, lahkoten in transparenten za zeitgeist,
v katerem se nahaja; diha z naravo in ljubi vsako drevo, grmičevje, travnik,
plodove, ljubi tudi stranski produkt narave; osivelost betona, oblikovanega v
privlačne zgradbe, asfalt, s katerega odzvanja prijeten zvok korakov, ljubi
preoblikovane dobrine dreves, ljubi pa tudi vse živali in človeka - vidi ga
sebi enakega.
Pesnikovanje. – Nemalokdaj se zgodi, da je pesnik narobe razumljen - izvorna
nrav pesnika ima svoj gon, kateremu se včasih pripiše preveliko kritičnost ali
pesimizem, ki pa je posledica notranjega ponotranjenja in filtriranje sveta skozi
njegovo subtilnost, podtalnost ali celo astralnost. Za pesnika bi bil greh, če bi se
osredotočal samo na svetlo plat življenja v dobi, ki ji vlada potemnjenost.
Pesnik ne potuje skoti dualnost, da bi se oklepal enostranskosti, ampak mora
uzreti skrajnost in povzdigniti spoznanje mikro in makro zrenja, kjer se
izkristalizira misel in tako izpolni pesnikovo naravo, ki ima vlogo služabnika
za obelodanjenje in razrešitev. Tu ne gre za pesimizem, ampak za instinktivno
dejanje, razčlenitev, sprevračanje iz »eno« v »drugo«.
Luka Višnikar
Sep 01, 2022